Säsong 2011

lördagen den 19:e november 2011

19 november och ute på sjön

Vi har varit färdiga för upptagning i flera veckor. Masten ligger nedplockad och klar och varvsplatsen är färdig.
Men ingen kran har haft tid att ta upp oss och tur är väl det när vi får en sådan fin lördag som i dag. Strålande sol och 6 grader varmt i luften (och i vattnet).
Vi började dagen med att hämta ett halvt lamm som vi fått styckat och klart.
Sedan åkte vi till båten för att med motor ta oss ner till vår uthamn som ligger på en ö i Ekoln.

Här ligger vi nu i ensamt majestät, har fikat på verandan med papparkakor och lussebullar.
Snart ska jag laga lammkotletter och i kväll blir det glögg, peppakakor och film i ruffen.

Det är obeskrivligt skönt att få en oväntad helg i båten. Hoppas bara att vi får upp den innan isen lägger sig!

På bilden vår katt som älskar att vara på ön. Han sitter i solen på mossan vid verandan där vi fikade. Mossan påminner mig om att vi måste plocka lite till nästa söndag när det är första advent. Kanske blir det en adventshelg ombord också?

söndagen den 30:e oktober 2011

Varvsplatsen klar

I går gjorde vi i ordning varvsplatsen.
Det innebar att vi skulle dit med vår kära bygg-husvagn som stått i hamnen över sommaren. Tyvärr hade den punktering så vi fick börja med att fara runt bland våra förråd och leta reservdäck. Men mot skymningen kunde vi till slut ställa den på plats.
Vi har fått en jättefin plats och kommer nog att kunna få till en bra täckning så vi kan arbeta under båten i alla väder som förra året. Vårt arbetsbord är nog bortslängt, får se hur vi löser det. Vi har inte så mycket slip och sågningsarbete kvar så vi kan kanske klara oss utan ett bord. Det var hemskt kul att träffa varvs-kompisarna så nu längtar vi upp.

Men först nu i veckan ska masten ner och nästa helg tar vi båten på en sista tur (om det är hyfsat väder).
Bilden är två veckor gammal. Då seglade vi ner till svampmarkerna på Skolandet och det var så varmt att jag tom badade

söndagen den 23:e oktober 2011

Aldrig vill vi ta upp båten!

Det är oerhört härligt att segla under hösten. Ingen trängsel någonstans och massor av svamp, lugn och ro. Vi önskar att vi slapp ta upp men eftersom vi har ytterligare en byggvinter framför oss bör vi ta upp om ett par veckor i alla fall. Den 13 november ska vi på båtmässa och då ska båten vara på land och täckt tänkte vi.
Denna helg bodde vi som vanligt ombord och seglade ut lör-sön. Det var fantastiskt väder i dag (sön) och vi passade på att klä av båten hennes segel när vi kom in till hamnen. Skönt att veta att de är torra inför vinterförvaringen. Är det kanonväder nästa helg får vi väl hissa dom igen - eller leka motorbåt. Minst en helg till ska vi vara ute innan vi på allvar börjar plocka ihop allt. Filmen är från dagens hemsegling. Och bilden är från gårdagens utsegling då vi fick en överhalning så att glasskåpsdörren for upp och alla glas utom ett krossades. Men det var dåliga glas ändå. Vi får köpa nya

tisdagen den 11:e oktober 2011

Hemseglingen

Vilken helg vi hade!
Det började i fredags då vi kastade loss på förmiddagen för att ta oss mot Vaxholm. Det blåste väl mycket för att vi skulle hissa segel i början med tanke på att det dessutom var mitt i nosen. Vi hoppades att det skulle mojna lite mot eftermiddagen men i stället hamnade vi i ett regnväder med upp till 22 m/s under en stund. Sedan mojnade det till 15-18 i alla fall. Det var riktigt kul att vara ute i skitväder tyckte jag som satt till rors när det var som värst. Magnus tyckte väl det var lagom kul då han fick vända jollen som blåste upp och ner två gånger. Båten uppförde sig exemplariskt under fronten, lättstyrd och trygg men vi hade som sagt inga segel uppe.

När vi skulle lägga till i Vaxholm fick jag gasreglaget i handen men som tur var hade vi kommit så långt in mot bryggan att vi kunde ta tag i båten bredvid och stänga av motorn.
På kvällen kom goda vänner ombord och på lördagen seglade vi med förstärkning genom Stockholm och upp till Rosersberg i för det mesta bra väder och vindar.

På söndagen tog vi en promenad genom den underbara parken vid Rosersbergs slott innan vi kastade loss för den sista etappen mot Uppsala.
Nu ligger Adastra hemma och det känns väldigt kul att ha henne i närheten. Några helger till tänker vi bara njuta innan vi börjar tänka på att ta upp henne.

onsdagen den 5:e oktober 2011

Hemsegling i helgen

På fredag till söndag ska vi segla Adastra från hennes sommarhamn på Gräddö till Uppsala. Det ser ut att bli väldigt friska vindar först och väl svaga mot slutet och hela tiden i nosen. Motorn har gått 32 timmar hittills och den ska ju köras in ca 50 timmar innan man ska byta oljor och filter så vi kommer nog gå en hel del för motor för att komma upp i närheten av 50 timmar i år i alla fall. Vore bra om man kan göra servicen samtidigt som vinterkonserveringen.
Hemma i Uppsala tänkte vi segla några helger innan vi tar upp.
Vi har blivit placerade i träbåtsbyggarkvarteret i år igen så det blir nog en trevlig bygg-vinter. Den tredje i ordningen.

tisdagen den 20:e september 2011

Övergiven blogg?

Nä, det är inte meningen men just nu händer det mest på seglingsfronten (och det här är ju en BYGG-blogg). Vi hittar mängder med svamp på skärgårdsöarna vi besöker på helgerna och har det allmänt skönt även om kylan nu börjar kännas.
Om några helger seglar vi hem till Mälaren och sedan har vi Adastra hos oss igen för lite höstseglingar på hemorten innan vi tar upp och startar den tredje byggvintern. Då ska jag bli mer aktiv på bloggen - lovar!

måndagen den 22:e augusti 2011

Helg v 33, 2011

Kuling och ösregn fredag till lördag hindrade oss inte att åka till Adastra. Det är väldigt mysigt att höra hur regnet piskar och vinden viner om man vet att man ligger tryggt. Vi låg alltså kvar i hamnen första natten.
På lördagen fortsatte regnet på dagen så vi åkte in till Norrtälje för att gå på Pythagoras industri-museum. De gjorde till 1964 tändkulemotorer. Vi hade en sådan tur att det var Phytagoras-dagen så det var en hel del extra att titta (och lyssna) på. Bland annat stod ca 10 tändkulemotorer och dunkade på gården. Ska se om jag kan få över en video senare.
På kvällen tog vi oss ut till Lidös östhamn i regn men det klarnade upp under natten och på söndagen hade vi en underbar sommardag med bad och båtbygge. Jag fortsatte med teaken i sittbrunnen framgångsrikt medan Magnus mindre framgångsrikt försökte få ett knippe om ca 10 kablar genom ett kabelrör. Vi måste nog dela upp bunten som består både av antenner till VHF mm och el till lanternor för att få igenom den. Elkablarna får gå genom röret så får vi hitta någon annan dragning för antennerna som det inte är så bråttom med. Fortsättning på lördag om det är bra väder annars ska vi bara joura (Cia) eller festa (Magnus) nästa helg. Hoppas på vädret.

torsdagen den 18:e augusti 2011

Semester 2011

Vi har haft en jättefin och lugn semester med mest slör-läns och sol. Adastra har betett sig över förvänta bra. Och det gjorde vi också trots ny båt. Inga incidenter kunde vi bjuda på varken i gästhamnar eller naturhamnar men de kommer säkert senare.
Dessa första veckor med Adastra har vi tagit det lugnt och inte seglat i kuling eller lagt till i hård sidvind tex.
Efter Navishamnen tog vi oss via Napoleonviken till Utö med son och svärdotter som extra besättningsmedlemmar. Där hyrde vi cyklar och hade det bra i två dagar. Efter det blev vi ensamma i två dagar då vi gick upp till Biskopsön - Lisslö - Möja och till Finnhamn där vi hämtade upp nya gäster. Med dom for vi ner till Träskö-Storö för en natt innan vi lämnade av dom på Finnhamn igen.

Från Finnhamn hade vi sedan en fantastisk segling genom Husaröleden, mellan Blidö och Yxlan, förbi Rådmansö, Lidö och Idö upp till Arholma där vi var i några dagar innan vi avslutade semestern på Lidö. Tyvärr så hr det varit mycket nord-nordost och rätt mycket vind så vi har inte kunnat ligga i vår favorithamn på Lidös ostsida.
Söndagen den 14/8 seglade vi till slut till vår sommarhamn - Gräddö och det kändes verkligen som att komma hem. Där har vi inte varit sedan vi lämnade vår gamla båt där den 21/9 2008.

Under semestern har vi bara mekat lite. Ruffen har fått lampor och det finns nu lite mer teak i sittbrunnen. Det har dragits en del mer elledning och förberedelserna för lanternorna är gjorda, de kommer nog i helgen. Annars har vi verkligen ägnat oss åt att sova och vila - det behövdes!
Nu har vi jobbat en vecka snart och i morgon bär det av till Gräddö för en helg med Adastra. Lite bygg och lite segling ska det väl bli.

lördagen den 30:e juli 2011

Stockholm på vatten

Sedan i går ligger vi i Navishamnen på Djurgården och har det bra. Vädret är oss nådigt och regnet kom under natten. I går gick vi bro-racet genom stan - de stänger broarna och Hammarbyslussen under rusningstid två gånger om dagen. Vi hann genom slussen någon halvtimme innan den stängde.
I dag kom våra ungdomar ombord och de boade genast in sig i akterhytten och verkar trivas.
Nu grillning och kattpromenad. Stackars kisse har fått vara instängd sedan i förrgår, vi vill inte ha honom lös med all trafik och hundar som finns här.
Hemma var badtemperaturen 23 grader och det blev simturer. Här är det bara 18 så simturerna blir väldigt korta, men välbehövliga i värmen. Nu ska det vara fint väder minst till nästa helg enligt samstämmiga väderrapporter. Hoppas det stämmer. Färden går i morgon vidare söderut - målet sätts när vi känner att vi seglat klart. Kanske Kymmendö med tanke på vindriktningen.

torsdagen den 28:e juli 2011

Semesterseglingen har börjat!

I går vid 16 kastade vi loss efter att ha fäst de sista sakerna och stuvat undan verktygen (de flesta är med oss). Vi har nu de viktigaste sakerna klara - motor, segling, plotter, instrumentering, kyl, toa, spis. Och 1 (en) 12v-lampa. Kvar att fixa under seglingen är lanternor och övrig belysning. Varmvatten och pumpar till kranar tar vi när vi har tid och värmen ska igång till hösten.

Första seglingen gick i lätta vindar från alla håll till Sigtuna. Det var härligt att äntligen fått kasta loss och att upptäcka hur fint båten seglar - och fort!
I Sigtuna kom 4 vänner ombord och hjälpte oss dricka upp vår rosa champagne.
Nu ska vi vidare till goda vänner på Färingsö och sedan hämta ungdomarna i Stockholm innan vi far ut i skärgården.

Ska ta lite bilder på hur båten blev vid tillfälle och blogga vidare när vi har elanslutning nästa gång.

onsdagen den 6:e juli 2011

Premiärseglingen gjord :)))

I kväll tog vi oss ut i idealiska väderförhållanden för att testa att allt fungerar som det ska. Men innan vi kom ut på sjön var det ett litet sjå att fundera ut hur vi skulle säkra allt löst. Vi har flera backar med verktyg och skruv mm stående i båten tex. Fåtöljerna är också än så länge lösa men det ligger glidskenor och väntar på posten så snart är de fast. Fåtöljerna lindades in i täcken och lades i förpiken där de låg tryggt.
Katten blev väldigt undrande på vad vi höll på med och jamade ängsligt mest hela tiden.
När alla tampar var trädda och kollade åkte vi först till mastkranen för att spänna de två vantskruvarna som sitter på vantet mellan första och andra spridarna.
Sedan var det dags och utan problem fick vi både ut och in alla två segel. Båten är verkligen underbar att segla, svarar direkt på trim men är ändå inte svår att segla.
Vi hittade genast våra favoritpositioner på tvärsen på de aktre kistbänkslocken där man sitter väldigt bra och har fin överblick. Det var slör och kryss i dag och maxfarten i den lätta vinden blev 6 knop.
Nu kan man säga att vi byggt en segelbåt färdigt. Det som är kvar är ju mer för komfort och säkerhet men inget livsnödvändigt för att komma ut på sjön. Nu blir det nog inga mer turer innan semestern eftersom vi kommer att vara fullt upptagna med detta "onödiga" men ack-så-bra-att-ha saker
Ser ut att bli seglings-semester i år alltså :)))))

måndagen den 6:e juni 2011

Första "seglingen"

Så har vi då varit ute för första gången (5-6/6). Det blev en kortare tur till en vacker vik där vi svajade över natten. Hade besök av två båtar. Först kom goda vänner med en 606 och fikade (hade bakat en morotskaka, premiär i ugnen) och några timmar senare Magnus bror med fästmö. Vi besåg solnedgången med lite godis i glasen innan det var dags att krypa till kojs.
Nästa dag var det pressande varmt och vi tog oss vidare till en annan vik där vi badade, solade, lagade mat och sov hela dagen.
Motorn går superbra och var igång 1,5 timmar av de 20 som vi ska köra in den. En konstig sak var att laddningslarmet tjöt när vi körde på låg hastighet. Magnus satt dit ett mätinstrument som visade att den laddade precis som den skulle hela tiden så vi tror att det är något missförstånd mellan laddare och motorn helt enkelt.
En riktig önskehelg med båten på sjön för första gången!