lördag 2 juni 2012

Välkommen till Adastras seglingsblogg

Adastra på dopdagen
År 2007 startade vi vår båtbyggarblogg där vi genom åren beskrivit hur vi planerat och sedan byggt vår Linjett 37 nr 21 Adastra. Vi är inte helt färdiga ännu men sedan juli 2011 seglar vi.

Nu startar vi denna sida där vi skriver om våra seglingar. Detta för att vi tror att färre är intresserade av det än av båtbygget. De ska slippa läsa om vårt kajkande på byggbloggen är det tänkt.

Bloggandet är för oss egentligen som en loggbok med bilder och mest för vår egen skull. När vi startade byggbloggen var det samma sak men vi har fått väldigt många kommentarer och många följare och en del vill fortsätta att läsa även om seglingarna, det vet vi, men säkert inte alla.

Jag börjar med att kopiera över seglingsinlägg från gamla bloggen.
Vill ni se hela byggbloggen så klicka på byggbloggsknappen ovan. Där finns även en knapp för snabbfakta och bilder på vår båt. Och en om oss själva.

Vår hemmahamn är i Ekoln (en Mälarfjärd i Uppsala) på försäsongen och på sensommaren ligger vi på Gräddö i Roslagens norra del.

 De olika säsongernas seglingar hittar ni under respektive knapp i listen överst

Kort långseglingen 2014?

Vi har sparat semester för att år 2014 kunna ta ledigt 3 månader och göra en längre segling. Målet för denna segling är inte klarlagt utan beroende av väder och vind, anhörigas och vår egen hälsa mm. 

St Helier, Jearsy





Vi har i alla fall två huvudspår. Det ena går söder om England med Engelska kanalöarna som yttersta vändpunkt. Det andra går norr om England med Skottland och kanske farvattnet som syns på bakgrundsbilden som mål - Currywrecken.

Eller så kajkar vi bara runt Sverige och Östersjön. 
  








Tobermory hamn - här kan man dricka wiskey

 Vi är inga macho-seglare. Behöver inte bryta ny mark där andra inte varit - det finns tillräckligt många ställen där inte just vi varit och det är gott nog. Vi ser framför allt fram emot att få kasta loss och veta att vi inte behöver tänka på att vända tillbaka på länge. Ska bli sååååå skönt!
                         




EDIT: Vi kom till Amsterdam, en fin segling som gav mersmak!


Lång långsegling? 
Jo visst blir det en sådan om vi får behålla hälsan. Den ligger dock ca 8 år framåt i tiden då vi är friherreliga. Vi har också kommit på att vi om vi ska bo ombord på en båt vill ha en med däcksalong och i stål. Alltså kommer vi att sälja Adastra och köpa något annat om ca 4-5 år.

7 kommentarer:

Thomas Hedmalm sa...

hej du ciaraud!
vad härligt att ni kommer iväg nu och vilken underbar båt ni byggt tillsammans. helt fantastisk!!! GRATTIS!!!!!!
Själva får vi knarra omkring i en fyrtioårig gammal dam från Kungsviken, Orust.
Finishen är grymt fin på er båt...fåtöljerna och Glembringen står ut!!!!
Tänk om ni blir kvar i danska vattnen, då kanske vi kan ses?!
Lycka till önskar Thomas o Marianne o Musse o Molly, strax ombord Mah-Yann igen...

CoM sa...

Vi kan väl hålla koll via bloggarna var vi är. Vi har också AIS. Det finns några Adastror i världen men bara en som det står (SE) efter. Vore kul att ses!
Cia

Thomas sa...

jo, har redan kollat av er position...upptäckte då att vi inte syns på Marinetraffic.com, kanske beroende på att ais:en varit avslagen under hela vinterupplägget i frankrike.
Fast man tycker ju att den senaste sända positionen borde läggas ut. Måste kolla det där.

Unknown sa...

Hej! Ligger i kojen denna råkalla midsommarhelg 2015 och funderar som bäst på var man kan montera en Glembringkamin i vår 36 fotare. Hur har det funkat med era 4 kW till 37 fot? Räcker det till? Och skorstenen strax bakom focken. Inga problem med "bakdrag" som släcker kaminen?

Vänliga hälsningar, Lars

CoM sa...

Hej Lars!

En 4 Kw Glembring räcker gott och väl till. Ibland tycker vi att vi skulle tagit en mindre då det kan bli väl varmt även på det lägsta läget. Vi har den akterut i salongen så vi får både direktstrålnings- och radiator-värme när den är på. Dessutom värms varmvatten och motor av den. Vi har också fixat så slingan värms vid motorgång om vi vill.
Vår båt är välisolerad och lättuppvärmd.
Vi har inte haft några problem med att den slocknat vid seling eller vind. Däremot blir det sotigt runt skorstenen så man får tvätta båten oftare. Vi kan inte tänka oss något annat än denna lösning - det funkar finfint. Tänk bara på att sätta radiatorer så värmen cirkulerar ut. Det har inte vi gjort tillräckligt (ännu) och tur är väl det för annars skulle vi väl koka bort.
Fair wind!
Cia o Magnus

Anonym sa...

Vad har hänt? Är inne flera gånger i veckan och ni sign of life..

//Jan

CoM sa...

Inte behöver du gå in flera gånger i veckan så här i februari. Förra säsongen blev rumphuggen då min mamma blev sjuk och dog. Vi hann segla till Åland innan vi var tvungna att vända. Hade inte ork nog till att skriva någonting. I år lovar jag att blogga när säsongen drar igång med start i mars. Eller i morgon då vi ska ner till båten föra att kolla att allt ser bra ut
Cia